“La gent no se n’adona que això del cotxe privat desapareixerà de les ciutats dintre de quatre dies i encara estem dibuixant les ciutats com si els cotxes haguessin de passar amb unes facilitats que no corresponen a la realitat inqüestionable de la ciutat i de les formes de vida”, va dir l’arquitecte Oriol Bohigas en la presentació del llibre “Sobre la Movilidad en la ciudad” del professor Manuel Herce Vallejo a l’Ateneu Barcelonès.

Per la seva banda Manuel Herce va assenyalar que “és un llibre incialment escrit des de la ràbia. Després de més de 30 anys ensenyant jo volia abandonar la universitat perquè era una institució inútil, se seguien ensenyant els mateixos mètodes en matèria de transport que ara servien per altres coses”. 

Bohigas va afegir que el llibre “mereix una atenció no només a tècnics sinó a la ciutadania en general, que pateix els problemes de vialitat. Tracta dels problemes de mobilitat que hi ha a totes les ciutats del món però especialment i per raons òbvies a les europees.

Aquest llibre és un manual pràctic de la mobilitat urbana però també un llibre polític: la mobilitat és un dret que el ciutadà ha d’exigir i pot exigir. I ho ha de fer perquè és un dret tan indispensable com el de la vivenda i el treball.  I la mobilitat d’avui en dia, l’estructura urbana i periurbana a que hem arribat és un dels factors fonamentals per la convivència. El desparrament de la ciutat en la geografia, la dissolució dels centres compactes que formaven les ciutats tradicionals fan que la mobilitat sigui l’eix que justifica l’existència d’un nucli urbà. Avui en dia el nucli urbà es defineix més per la facilitat de mobilitat i comunicabilitat que per ser compacte i únic.

Som defensors de la ciutat compacte i hauríem de fer tots els esforços per en el possible mantenir-les i retornar-hi però hem de reconèixer que en la realitat que vivim la difusió de la informalització territorial de la ciutat és un fet evident i per tant la mobilitat urbana i periurbana és un tema clau per entendre el futur de les nostres ciutats.


És un llibre molt polèmic i crític sobre la manca de visióp realista, productiva i eficaç dels urbanistes i dels tècnics. S’hi endevina una emprenyamenta considerable sobre moltes de les coses que es fan a les nostres ciutats, sense el coneixement de la realitat i sense tenir una visió clara del futur”.

En l’acte també hi van intervenir Vicenç Izquierdo, gerent d’Infraestructures Viàries i Mobilitat de la Diputació de Barcelona i l’editor Jorge Sainz.