És precisament a persones com Joan Clos a qui està bé escoltar quan en diuen una de les seves, perquè les veritats se’ls hi escapen. En ple debat sobre la Diagonal i la història aquesta del referèndum he llegit a El Punt que ahir Joan Clos va declarar a Istambul: «És important veure quines possibilitats de túnels té la Diagonal, perquè algun dia pugui cabre-hi un sistema de transport massiu com el metro.» Doncs quanta raó que té, no? Algú està tenint en compte aquesta possibilitat? Us imagineu un metro de punta a punta de la Diagonal? Això sí que estaria bé i posats a ser ecològics i sostenibles, a la llarga seria la millor opció. Si fan obres tan complicades com l’AVE pel carrer Mallorca, perquè no una de molt més senzilla com seria un metro travessant la Diagonal? No sóc usuari del tramvia i si ho sou i m’equivoco, corregiu-me, però a mi no em sembla gens pràctic: és lent, ocupa espai, és una mica com un pas enrera, com un voler i no poder. Una bona línia d’autobusos pot fer perfectament de tramvia. En canvi el metro és el transport urbà per excel·lència i la Diagonal se’n mereixeria un: és ràpid, falla molt poques vegades, és constant, còmode, pràctic. I tant, volem un metro per sota la Diagonal i que es deixin estar d’històries! Una causa perduda, perquè els que ens governen fa temps que saben que volen fer un tramvia, aneu a saber per què.
És que el metro és LA solució per la Diagonal. No només ho diu Clos, ho diu gent com Bohigas, i no només ho diu Bohigas, ho deien TMB i l’Ajuntament Maragall fins que es va desestimar fa uns quants anys…
El tram funciona bé, està una mica al límit de la capacitat però va bastant bé. Però no serveix per anar de St. Feliu a Badalona, és absurd! Sí que pot servir per vertebrar una xarxa de tramvies mar-muntanya, que vindria a ser com una mena de “superautobús” que ens podria resoldre recorreguts que avui dia són difícils a Barcelona, sobretot a la banda Besòs: els mar-muntanya i els de la franja litoral.
Sí però Ie, si el metro és LA solució, com és que aquests dies que tantes voltes li donen a la Diagonal ningú no en diu res? I ha de ser el Clos que fica la pota des d’Istambul qui introdueixi el tema? Jo el sistema tram el trobo una mica antiquat. Potser sí que dóna bon rotllo però ja dic que no veig per què no podrien oferir un servei similar una bona xarxa d’autobusos, si molesta el fum doncs que siguin elèctrics! ;D
Bueno, de fet l’Ajuntament no defensava el metro per la Diagonal, sinó el tram. Però quan veus coses com aquesta ampliació de la L3 que volen fer…
(i s’ha de dir que el que defensaven era el tram de Barcelona, no el metropolità, és a dir, el que dic jo que serviria d’espina d’una xarxa de trams…)
Una xarxa de trams? Jo crec que seria un embolic i m’agradaria saber realment per què opten pel tramvia, és una opció rara.
Home, un tram és més ràpid i al cap i a la fi és molt més fàcil de ficar al carrer que un bus bi-articulat, que seria l’equivalent (o sigui, un bus de tres cossos.) De totes maneres, de busos bi-articulats ja n’hi ha pel món… el gran exemple és Curitiba, però si t’hi fixes la infraestructura és ben bé la d’un tramvia, i de fet tot el creixement de la ciutat ja es va pensar perquè hi hagués un carrer pel mig que portés els busos…
Mira quin merder els busos bi-articulats a Ginebra…
http://img459.imageshack.us/i/imagen143lz1.jpg/
(ps. Jo crec que ningú parla del metro perquè com que no hi ha diners per fer-lo, el pes dels politics aixafa… a part que ja porten mil anys donant-li voltes al tema i la gent ja s’ha cansat! I com que flota el tema del “tunel de Rodalies” i de l’expansió de la L8 que faria una cosa semblant… i que de fet està al PDI, però va per llarg per llarg…)
O sigui, aquest últim punt: se suposa que la L3 farà tot el que fa el tram des de Maria Cristina fins a St. Feliu i que la L8 pujarà fins a Macià, enllaçarà amb Gràcia FGC i baixarà fins a Glòries i el Fòrum. Això seria bastant fer el metro de la Diagonal, i segons el PDI es farà algun dia…
Doncs, em sembla una molt bona idea. Sembla ser que a en Clos li proven les vacances a Turquia …
Dani, a que sí? És que és el que haurien de fer, ja sé que no hi ha recursos però que busquin els diners, metro per sota la Diagonal! Qualsevol altre opció a mi em sembla un parxe.
glups, un “pedaç”, volia dir… ;D
A veure…hem de plantejar mesures realistes:
1) La situació actual de transport públic a la Diagonal és insostenible. La causa no és altra que les dificultats de fer passar un munt de línies pel mateix lloc. Agafeu un 7 o un 15 i ho comprovareu in situ: probablement a peu arribareu abans.
2) Molts desplaçaments que es fan per la Diagonal són curts (de Francesc Macià al Cinc d’Oros, o de Verdaguer a Diagonal amb Muntaner). No són distàncies on el metro permeti guanyar temps. Més aviat el contrari, sobretot si les estacions de metro s’han de fer a 30 m de fondària.
3) Hi ha una altra raó: el cost-benefici. En termes de demanda i de cost, el tramvia surt clarament guanyador respecte del metro. Els costos de construcció i operació són més econòmics (especialment els primers) sense que hi hagi una important pèrdua de capacitat. Aquest aspecte és molt interessant en un moment en què no es podran fer grans infraestructures (si algú no ho tenia clar,que llegeixi els diaris d’avui).
4) La “tramviaitis” que hi ha en aquesta ciutat és un cas digne d’estudi. Cert que el viatge en Trambaix pot arribar a ser un suplici (sobretot si vas a Sant Feliu), però bona part de la culpa la tenen els polítics que van plegar-se a certs interessos que només miren al curt termini (i que van impedir el pas pel centre d’Esplugues i de Sant Just, que hauria estat el més normal).
David, ho expliques tan bé que gairebé no admet rèplica. Només una cosa: sí, ja sé que ara no hi haurà diners per fer un metro, però per què no es va plantejar en el seu moment? No he comptat distàncies, però també és força curt anar de Muntaner a Provença en Ferrocarrils, o fins a plaça Catalunya i en canvi és la millor manera d’arribar-hi. Jo el tramvia el veig com un pedaç, un “parxe”, com que no podem allò, fem això. I les vies a la superfície ocupen moltíssim! Però vaja, crec que tinc la batalla perduda! ;D