L1310686.JPG

La sala Oriol Bohigas de l’Ateneu Barcelonès s’ha omplert de mestres aquest dissabte al matí. Eren professors que assistien a l’acte reivindicatiu “En defensa de la Filosofia a Secundària. Durant l’acte Hi han participat Ignasi Roviró -president de la Societat Catalana de Filosofia-, Norbert Bilbeny -degà de la Facultat de Filosofia de la UB-, Jordi Beltran, Pere Martí Olivella i Ramon Alcoberro, professor de Filosofia de la UdG i membre de l’actual Junta de l’Ateneu.


M’he quedat amb les paraules de Ignasi Roviró, que com podeu escoltar al vídeo ha dit:

“Ens cal tornar a preguntar, per què la filosofia a l’ensenyament secundari? Estem obligats a fer-nos aquesta pregunta tant en temps de xàfecs i temporals com els actuals, com en períodes de bonança. Què té la filosofia que la creguem indispensable?”  I ha destacat 4 elements:

1) Perquè desvetlla la força de la racionalitat. La recerca sistemàtica de per què les coses són com són aporta sistema i rigor a un esperit jove que s’està encara formant. És una recepta sistemàtica sobre les qüestions essencials dels homes i ha de ser aprofitada pel sistema educatiu per ajudar a obrir el saber a tots els ciutadans.

2) Aporta completesa. El pensar filosòfic reclama que tot problema sigui pensat el màxim de complet possible. No és suficient pensar o observar aquelles qüestions que podem entendre.

3) Aporta l’exigència de diàleg. Als joves que estan permanentment connectats a xarxes socials -i més que ho estaran!- l’exigència del diàleg rigurós i sistemàtic de totes les qüestions pot ser un gran benefici. Dialgar en profunditat implica escoltar, parlar adequadament, estar disposat a canviar quan la vivència ho imposa. Implica pensar les veritats.

4) El plaer del saber i per al saber. Es tracta d’assaborir el saber, mostrar als nostres alumnes un plaer -el de la idea- que molts encara no han descobert: atresorar idees!

D’aquests quatre elements n’hi ha com a mínim dos exclusius de la filosofia. Eliminar una part o tota la filosofia del sistema educatiu seria fer un gran pas enrera. Aquests dos elements essencials són:

– El pensar crític sobre si mateix. És l’única disciplina que comença la seva història preguntant-se què és i per a què serveix i acaba 3000 anys després fent-se la mateixa pregunta. Perquè posa en entredit totes les seves pròpies conquestes, que sempre són provisionals i necessàriament han de posar-se en entredit. La clau de la filosofia està en aquest preguntar radical -més que no pas en les respostes que pugui assolir-. La força de la pregunta i el no acontestar-se mai amb les respostes.

– Pensar en la totalitat en ella mateixa. Per definició la filosofia envaeix totes les altres assignatures. La filosofia aporta a l’estudiant aquesta necessitat de totalitat.

En acabar, els assistents han anat a llegir textos filosòfics davant la Catedral de Barcelona.

L1310682.JPG