PortVell.jpg

Veïns de la Barceloneta s’estan mobilitzant contra el projecte La Marina del Port, que es va presentar fa uns mesos i que vol convertir el Port Vell de Barcelona en una marina de luxe.

M’ha arribat el seu manifest contra la reforma  i expressen “que comportarà “greus conseqüències socials i econòmiques per a la Barceloneta i barris adjacents” així com “un viratge en el planejament urbanístic de la ciutat molt perillós en el moment actual de crisi en què ens trobem”.

El manifest (“Reformar el Port Vell, en benefici de qui?”) comença dient que “El Port Vell ha estat, de sempre, un espai estretament vinculat a la vida dels barcelonins. Sense el comerç marítim i la indústria que se’n deriva i el propicia no s’entén el desenvolupament econòmic, cultural i identitari del barri de la Barceloneta, de la ciutat de Barcelona i del país.

Lamentablement, però, aquest port que sentíem com a nostre, i que administra l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB), s’ha convertit avui dia en un espai hermètic que els ciutadans més aviat associem a escàndols diversos per malversació de fons i narcotràfic”.

I tot i això, continuem pensant que el port forma part de la ciutat i entenem que les transformacions que l’afecten les hem de decidir-les entre tots.

(···)

Però l’experiència ens demostra que les reformes del port, ben al contrari, han estat pensades i impulsades per empreses privades, les quals , a través de les concessions que atorga l’Autoritat Portuària, s’apropien i es lucren dels espais públics de la ciutat.

En benefici de qui es fan aquestes reformes?

L’actual reforma del Port Vell aplica, per enèsima vegada, una fórmula de la qual ja en coneixem el resultat, la mateixa que va aplicar-se amb l’hotel Vela, el Maremàgnum i el Word Trade Center, aquella fórmula que es basa en el dogma que les grans estructures de luxe, pensades per a una reduïda èlit econòmica mundial, podran, en temps de crisi, beneficiar tota la ciutat.

Però el gran beneficiat de la reforma del Port Vell serà, sens dubte, Salamanca Group, de la mà de Marina 92, una drassana de iots de luxe vinculada a Roman Abramovich. Aquesta drassana es va instal·lar al port ara fa dos anys, en un moment en què no hi havia iots de luxe per reparar, i va fer fora una drassana anterior, però històrica, que donava feina a molta gent de la Barceloneta, la Vulcano.

(···)

I demanen:

1) Una reforma interna de l’APB que estableixi mecanismes democràtics de decisió sobre els projectes urbanístics que impulsa

2) Que el planejament urbanístic que es porti a terme en el port de la ciutat sigui redactat i consensuat de manera vinculant amb els veïns

3) Que la reforma del Port Vell inclogui el foment de l’economia tradicional, com ara la pesca

4) Que la reforma no es dugui a terme sense mecanismes que protegeixin els veïns de les conseqüències indirectes que tindrà en el mercat de l’habitatge, en la seguretat, en l’ofegament del comerç tradicional i en l’increment en el preu del cistell de la compra. I amb una garantia de reallotjament”

Podeu llegir tot el manifest en els comentaris d’aquest post i seguir les demandes dels veïns a través del blog La Barceloneta Rebel. Les adhesions al manifest es poden enviar a pdefensabarceloneta@yahoo.es

D’altra banda, el projecte Marina Port Vell té pàgina web on s’expliquen coses que volen fer, les podeu llegir clicant aquí.