Es completa la xarxa ortogonal de busos a Barcelona

Mentre espera el V11 a la parada d’Urgell per anar del barri de Sant Antoni al de Galvany vaig veure que un noi jove estava informant els usuaris dels busos de la imminent desaparició del 37, que durant desenes d’anys ha unit el centre de la ciutat amb la Zona Franca.

El que era graciós és que el noi, que en teoria havia d’informar, despotricava del canvi. Es veu que tots els usuaris se’n queixaven i ell va acabar tan convençut com els viatgers que el canvi era nefast:

“És veritat, per què el treueu?” li explicava a un senyor que se li havia queixat. “Jo per mi ho han fet amb…  Hi ha gent que haurà d’agafar 2 busos verticals i dos d’horitzontals! Trigaran molt més!”

I rematava: “(l’empresa) perdrà diners amb el canvi perquè molts viatgers passaran a agafar el cotxe.  Ja van fer una mani, eh?. I per anar a Mercabarna tb anava be”.

“El metro? D’aquí a que l’inaugurin… ”

“Dubto que qui ha pres la decisió agafi el transport públic. A mi sincerament m’han decebut. Et donen una formació però després arribes a la parada i et trobes una altra cosa. T’has de justificar contínuament”.

“I és que era un bus que anava bé a adults i joves! Comunicava tota bcn amb la Zona Franca. I mira que diuen: “la xarxa de bus que uneix…”

Vaja, que TMB hauria d’escoltar més alguns dels seus joves treballadors…

Us agraden les rajoles amb forma de fulla de plàtan de la ‘nova’ Diagonal?

Ja vaig comentar que la reforma que han fet a la Diagonal, de moment entre la plaça Francesc Macià i Passeig de Gràcia, em sembla en general una delícia. S’han atrevit a reordenar-la, m’encanten les voreres amples dels costats que es convertiran en el que als ajuntament socialistes els agradava anomenar un “boulevard”, còmode per passejar; també m’agrada com han separat els carrils, tot i que el de bici en alguns punts queda estret i encara no està prou segregat (suposo -de fet vaig sentir que ho farien, però encara no hi són- que hi posaran separadors, no?).  En canvi no m’agrada gens la rajola que s’ha triat per cobrir l’espai dels vianants. Aquell nou disseny que va sortir fa uns mesos als diaris, d’una fulla com de plàtan. Hi he passejat i potser us sembla una tonteria, però no la trobo còmode. Proveu, proveu, passegeu-hi. I estèticament no sé què aporta. Hagués preferit que haguesin apostat per la rajola modernista en forma de flor de Puig i Cadafalch, de la casa Escofet, de què estem tan orgullosos, símbol de Barcelona.

La Diagonal comença a estrenar voreres amples, just passat Calvet

La Diagonal comença a estrenar voreres amples, just passat Calvet

vorera Diagonal

Foto: Sara Nadal

Bravo! Just passat Calvet, direcció Passeig de Gràcia, la Diagonal comença a estrenar les grans voreres laterals. Diria que és l’única vorera que està acabada del tot, és a dir, la primera de la reordenació global de la Diagonal. L’avinguda principal de Barcelona, la que Cerdà va triar perquè travessés i dividís en dos la ciutat, havia caigut en un caos de bicicletes, quioscos, vianants, cotxes, motos i autobusos. El tramvia per aquest tram no passa… Finalment l’ajuntament convergent s’hi ha atrevit i sembla que l’ha encertat. Mireu quin plaer de vorera lateral, que agrairan comerciants i passavolants! “Fantàstica la nova vorera de la Diagonal. Realment, feia falta!”, em diu la Sara, l’amiga que m’ha enviat la foto.

Nous senyals a Diagonal amb Bac de Roda per evitar accidents de bici al carril bidireccional

Nous senyals a Diagonal amb Bac de Roda per evitar accidents de bici al carril bidireccional

photo (18).JPG

A Diagonal Mar hi ha espais on conviuen fins a cinc mitjans de transports, o maneres de circular, diferents: bicis, vianants, tramvia, cotxes i motos…

photo (20).JPG

Per no parlar de patinets (més que no pas patins) i obstacles tipus gossos lligats dels seus amos. I per si pot ser més complicat, apareixen els carrils bici bidireccionals.

photo (17).JPG

Diria que el de la foto ho és des de fa poc (era ja bidireccional?). En tot cas, el resultat en general a Diagonal Mar és positiu, hi ha pocs conflictes i qui falla de vegades són els ciclistes que no van pel carril bici sinó innecessàriament per l’espai de vianants.

 photo (16).JPG

Dit tot això, ja heu anat vient a les fotos quins senyals han col·locat a la cruïlla de Diagonal amb Bac de Roda. Aquests contundents elements han estat instal·lats diria que avui mateix per fer encara més evident l’espai conflictiu i evitar accidents.

El nou i atrevit pas de vianants que permetia travessar Via Laietana en diagonal de Princesa a Llibreteria ha durat 4 dies

El nou i atrevit pas de vianants que permetia travessar Via Laietana en diagonal de Princesa a Llibreteria ha durat 4 dies

Via Laietana sense pas de vianants 1.JPG

 Llàstima! Ens alegràvem abans d’ahir del nou i atrevit pas de vianants que, en diagonal, permetia travessar Via Laietana des del quiosc de Princesa fins al costat de Llibreteria, però l’invent ha durat literalment 4 dies, m’ha avisat l’Isaac aquest matí. Alguna cosa deuen haver detectat que no quadrava, perquè han corregut liquidar el pas.

Via Laietana 4.JPG

Tant de bo trobin la manera de replantejar-lo i mantenir-lo perquè feia molt bona pinta i de fet va ser molt ben rebut per l’entorn que va llegir el post. És un punt de caos per a vianants i la intervenció era atrevida.

Via Laietana sense pas de vianants 2.JPG

A Via Laietana, un nou pas de vianants en diagonal transforma la manera de travessar de Princesa a Llibreteria

A Via Laietana, un nou pas de vianants en diagonal transforma la manera de travessar de Princesa a Llibreteria

Via Laietana 4.JPG

 Si Via Laietana és una de les grans artèries pendents de reordenar de Barcelona, la cruïlla a què van a parar Llibreteria i Jaume I per una banda, i Princesa i Argenteria per l’altra era fins fa literalment dos dies un dels seus punts pitjor resolts. Sobretot pel que fa al pas de vianants de més cap al mar, el que per entendre’ns acosta Argenteria i Jaume I.

Potser si no sou de Barcelona no m’acabareu d’entendre, però segur que els barcelonins em sabreu interpretar bé. Deu ser un dels passos de vianants pel que passa més gent durant el dia, vianants que van de plaça Sant Jaume al Born, i des de fa 10 anys turistes, molts turistes.

Un semàfor amb una gran capacitat de despistar, perquè -sobretot els turistes que no el coneixen- sembla que hagis de començar a travessar, tot i el vermell, quan el semàfor de fet dóna pas als cotxes per girar cap a Sant Jaume.

Via Laietana 1.JPG

Doncs bé, com s’havia anunciat al setembre, com a mínim l’Ajuntament s’atreveix a provar una solució que jo trobo bastant espectacular perquè transforma l’esquema existent: un pas de vianants que intenta estalviar el problema dels cotxes que giren cap a Sant Jaume, al menys els de costat mar i transforma visualment l’estètica de la cruïlla, els fluxes de vianants amunt i avall.

Via Laietana 2.JPG

Bravo! Com a mínim, s’intenta alguna cosa diferent en una cruïlla que semblava no tenir solució. Ep! Veurem si funciona, m’ha dit el quiosquer que tot just da dos dies que han pintat les ratlles blanques a terra. I la gent encara anava bastant despistada, cotxes i vianants. I en tot cas, queda la part grossa i que sempre es va postposant: transformar Via Laietana en un passeig agradable, en el que els ajuntaments socialistes de la ciutat dein un “boulevard”.

Via Laietana 3.JPG