Marroquins de signe oposat es manifesten cara a cara a plaça Sant Jaume

Marroquins de signe oposat es manifesten cara a cara a plaça Sant Jaume

Dues concentracions de marroquins de signe polític oposat han creat moments de certa tensió aquest cap de setmana a la plaça Sant Jaume.

Marroc1D’una banda, la primera de les manifestacions -la principal i més nombrosa, amb uns 300 manifestants- responia a la convocatòria del Comitè català de suport al moviment popular rifeny, en solidaritat amb les protestes que des de fa unes setmanes s’estan donant a la ciutat d’Alhucemas, després de la mort de Mouhcine Fikri, venedor ambulant de peix. El jove va morir triturat per un camió d’escombreries quan tractava de recuperar la mercaderia que li havia estat confiscada per la policia. Inicialment, els participants reclamaven justícia per la mort de Fikri, però les reclamancions han passat a ser més àmplies i han derivat a una reclamació de millores socials al Rif, que van des de la construcció d’un hospital fins a una universitat i l’abolició del decret de 1958 pel qual es considera Alhucemas zona militaritzada.Marroc2

D’altra banda, una petita contramanifestació de ciutadans marroquins que defensaven la posició oficial del govern i del rei, va aplegar unes 15 persones. Tot i que eren poques, es feien sentir molt. La policia catalana va garantir en tot moment que la tensió entre els dos grups de marroquins políticament enfrontats anés a més.

La meva sensació és que els manifestants “rifenys” van ser prou hàbils i intel·ligents de no deixar-se provocar per la cotramanifestació dels progovernamentals.

 

Barcelonins de Veneçuela es manifesten contra Maduro

Barcelonins de Veneçuela es manifesten contra Maduro

Veneçuela3Centenars de barcelonins procedents de Veneçuela es van aplegar dissabte a la plaça Sant Jaume per demanar que s’aturin les morts contra els opositors a Veneçuela: “Sin más sangre inocente”, “Maduro renuncia” i “#VenezuelaLibre” eren alguns dels eslògans que es podien llegir a les pancartes. La plaça Sant Jaume, un racó de món capaç d’acollir gairebé qualsevol tipus de reclamació! Veneçuela2 Veneçuela 1

Los carteristas siguen ‘trabajando’ en Barcelona

Quizás porque ahora tengo menos tiempo para pasear por la ciudad, hacía tiempo que no veía la acción de un carterista en directo en Barcelona, in situ. Aunque en este caso el intento no era robar una cartera sino un móvil.

A primera hora de la mañana del pasado jueves, 27 de abril, en la calle del Carme junto a Xuclà, oí cómo una señora de unos 70 años, turista estadounidense empezaba a gritar:

– “Give me back my mobile!“. Es decir: “Dévuélvame el móvil!”

El ladrón, un señor de unos cuarenta y tantos años, que físicamente parecía rumano, o albanés, de la Europa del Sud-este, se hacía el despistado. Dos compañeras jóvenes de la turista en cuestión hacían cara de descolocadas. Yo me lo miraba desde una cierta distancia, desde el otro lado de la calle, con la duda de si intervenir o pasar desapercibido.

Por suerte, un barcelonés del Raval inconfundiblemente Sikh, que se encontró la situación de cara, no dudó en intervenir y retuvo como pudo al entonces aún presunto ladrón.

Pero en ese momento la turista se puso a dudar de todo: “Espere un momento, que no estoy segura de si me ha robado el teléfono o lo tengo en la bolsa”, le dijo al pobre Sikh. Como si al hombre le fuera tan fácil retener al ladrón, que iba diciendo que no con la cabeza, que él no había hecho nada.

Mi mirada se despistó un segundo tratando de encontrar algún policía a cierta distancia de los hechos, tal vez en la esquina con las ramblas, pero no vi a ninguno. Y mi desvío de mirada coincidió con un momento clave: cuando giré la mirada de nuevo hacia la escena del robo, la señora ya no buscaba el móvil en el bolso sino que lo tenía en la mano. Pero, ¿lo había encontrado o era el chico quien se lo había devuelto?

Para aclarar la duda y entender bien lo que había sucedido, se lo pregunté acercandome -ahora sí!- a ella:

– “He had it or you had it inside your bag?”

Y efectivamente, era el ladrón quien le había devuelto el móvil, tal vez por la presión física del barcelonés Sikh, o quizás por la presión social de todos los que seguíamos la acción. Seguramente por la suma de las dos realidades.

Lo más curioso es lo que ocurre después de una situación de este tipo: que todo se deshace como una nube que se esfuma en el cielo. Las turistas siguieron su camino, -eso sí, con el susto en el corazón y con la cara que expresaba algo así como: “ya nos habían advertido que Barcelona es la ciudad de los carteristas!-; el vecino del Raval Sikh se fue rápido como para evitar mayores complicaciones en su propio barrio; y el carterista se quedó por la zona, en la calle de Jerusalén (uno de los que va hacia la Boqueria) haciendo ver que allí no ha pasado nada.

Ay, Barcelona.

Carteristes a Barcelona, encara

Potser perquè ara tinc menys temps per passejar per la ciutat, feia uns mesos que no veia l’acció d’un carterista en directe a Barcelona, in situ. Tot i que en aquest cas l’intent no era de robar una cartera sinó un mòbil.

A primera hora de matí de dijous passat, 27 d’abril, al carrer del Carme a tocar del carrer Xuclà, vaig sentir com una turista nord-americana d’uns 70 anys començava a cridar:

-“Give me back my mobile!”

El lladre, un senyor d’uns quaranta-i-tants, que físicament semblava romanès, o albanès, de la sud-Europa de l’Est, es feia el despistat. Dues companyes joves de la turista en qüestió feien cara de descol·locades. Jo m’ho mirava des d’una certa distància, de l’altra banda del carrer, amb el dubte de si intervenir-hi o passar desapercebut.

Per sort, un barceloní del Raval inconfusiblement Sikh, que es va trobar la situació de cara, no va dubtar a actuar i va retenir l’encara presumpte lladre com va poder.

En el moment clau de tot plegat va la turista robada i es posa a dubtar de tot plegat: “Espereu un moment, que no estic segur si m’ha robat o si tinc el mòbil a la bossa”. Com si al senyor Sikh li fos tan fàcil  retenir el lladre, que anava dient que no amb el cap, que ell no havia fet res.

La meva mirada es va despistar un segon esperant trobar algun policia al voltant, potser a la cantonada amb la Rambla, però no n’hi havia cap. Quan vaig tornar la mirada al lloc dels fets tot s’havia desencadenat: la senyora ja no buscava el mòbil a la bossa sinó que el tenia a la mà. Però, l’havia trobat o era que el noi li havia tornat?

-“He had it or you had it in the bag?”, li vaig demanar des de la distància.

Efectivament, era el lladre qui li havia tornar el mòbil, potser per la pressió física del barceloní Sikh, potser per la pressió social de tots els que seguíem l’acció, o segurament per totes dues coses.

El més curiós és el que passa a continuació d’una situació d’aquest tipus: que tot es desfa com un núvol que s’esfuma en el cel: les turistes van escampar la boira amb l’esglai al cor i a la cara; el veí del Raval se’n va anar abans que no se li compliqués la vida, que ja prou havia fet; i el carterista es va quedar al carrer de Jerusalem (un dels que va cap a la Boqueria) com xiulant i fent veure què no allà no havia passat res.

Ai, Barcelona.

¿A qué ciclistas multar en Barcelona?

El jueves le pusieron una multa de 200 euros a una amiga mía para saltarse, en bici, dos semáforos en rojo. En la zona de Arc de Triomf, en Barcelona. Evidentemente, si eso es lo que marca la ley, nadie le puede discutir la multa al guardia urbano en cuestión. En cambio sí se puede críticar la inexistencia de una estrategia eficiente para ordenar la circulación de bicicletas en una red urbana que, por muchos esfuerzos que se estén haciendo, no está preparada para la convivencia entre peatones, ciciclistas, conductores de motos, de coches, de autobuses y -para hacer mayor la fiesta- también tranvías.

Por cuestiones prácticas soy un ciclista urbano total, por Barcelona casi sólo me muevo en bicicleta -alternándola con metro y autobús-. Es impresionante el cambio que ha hecho la ciudad en ese sentido. Cuando tenía 14 años hicienron los primeros carriles-bici por la Diagonal, pero los ciclistas eran pocos e iban en bici sobretodo por motivos ecologistas.

Con la incorporación de la bici como medio de transporte estándard por Barcelona, es lógico que hayan controles. De hecho, hay muchos puntos de la ciudad donde pienso que debería haber urbanos multando a ciclistas: sobretodo en aquellas calles donde a pesar de haber un buen carril bici, algunos ciclistas van por donde quieren. Es el caso, por ejemplo, de la Diagonal entre Glòries y el mar. A pesar de los baches y aunque no es un carril bici bien separado de la acera -forma parte física del paseo central de la avenida- es un carril que está bastante bien y que permite circular rápido.

Y en cambio cada día cientos de ciclistas lo obvian, hacen como si no existiera y van por el espacio de peatoes. ¿A qué espera el Ayuntamiento a tener un equipo de urbanos fijo en puntos como este para deleitarse poniendo multas? En estos puntos, ¡que pongan tantas como puedan!

En cambio, los casos que conozco de multas puestas son absurdas. Mi amiga ciclista, la multada, es modélica: va con casco, con las luces encendidas por la noche, es prudente … ¿Saltarse un semáforo rojo? ¡Quien no se lo salta alguna vez en bicicleta! Porque, aunque cueste de entender, la bicicleta como medio de transporte circula con una lógica diferente.

Y eso seguramente es lo que dificulta la adaptación de las bicis a las ciudades: que quizá saltarse un semáforo en rojo en una calle no es grave ni decisivo y, en cambio, sí que estratégico castigar la circulación de bicis por zonas repletas de peatones, y eso no veo que se haga.

Total, que por lo que me explican, el urbano ya vio que la pifiaba, pero mi amiga deberá pagar. 200 euros, o 100 si paga rápido la multa.

Quan multar o no multar les bicis, aquesta és la qüestió

Dijous li van posar una multa de 200 euros a una amiga meva per saltar-se, en bici, dos semàfors en vermell. A la zona d’Arc de Triomf, a Barcelona. Evidentment, si això és el que marca la llei ningú no li pot discutir la multa al guàrdia urbà en qüestió. En canvi sí que es pot críticar la inexistència d’una estratègia eficient per endreçar la circulació de bicicletes en una xarxa urbana que, per molts esforços que s’estiguin fent, no està preparada per la convivència entre vianants, ciciclistes, comnductors de motos, de cotxes, d’autobusos i -per fer la festa més gran- també de tramvies.

Sóc un ciclista urbà total i per Barcelona gairebé només em moc en bicicleta alternada amb metro i autobús. Hi ha molts punts de la ciutat on penso que hi hauria d’haver urbans multant ciclistes: bàsicament aquells on hi ha un bon carril bici i on, malgrat això, uns quants ciclistes van per on volen. És el cas, per exemple, de la Diagonal entre Glòries i el mar. Tot i els sots i malgrat que no és un carril bici pou ben separat de la vorera -forma part física del passeig central de l’avinguda- és un carril que està prou bé i que permet circular ràpid. I en canvi cada dia centenars de ciclistes l’obvien. A què espera l’Ajuntament a tenir un equip d’urbans fixe en punts com aquest a deleitar-se posant multes? Que posin tantes com puguin!

En canvi, els casos que conec de multes posades són absurdes. La meva amiga ciclista és modèlica: va amb casc, amb les llums enceses a la nit, és prudent… Saltar-se un vermell? Qui no se’l salta alguna vegada en bicicleta. Perquè, encara que costi d’entendre, la bicicleta com a mitjà de transport circula amb una lògica diferent. I això segurament és el que costa d’adaptar a les ciutats: que potser saltar-se un semàfor vermell en un carrer no és greu ni decisiu i, en canvi, sí que és estratègic castigar la circulació de bicis per zones repletes de vianants.